COMMISSION CF THE EUROPEAN COMMUNITIES

COM(84) 300 final

Brussels, 14th June 1984

TELEVISION WITHOUT FRONTIERS

GREEN PAPER ON THE ESTABLISHMENT OF THE COMMON MARKET
FOR BROADCASTING, ESPECIALLY BY SATELLITE AND CABLE

(Communication from the Commission to the Council)

Part Four

Pages 63-104

COM(84) 300 final



_63_

PART FOUR:

LEGAL ASPECTS

The national regulations relevant to the applicability and the application
of the EEC Treaty are summarized below; the emphasis is on television.

An attempt has been made to make each legal system transparent, in order
to obtain an overall picture of the Community's ten broadcasting systems
and to enable the Laws to be compared, which must be done before they

can be brought closer together (the subject of Part Six). The Commission
has already published an introductory outline 1in its Interim Report.1

A. Luxembourg

which is incorporated in accordance with Luxembourg law and carries on
business under the name of Radio—TéLé—Luxembourg (RTL). The LFR 1 200 million
ordinary capital is held chiefly by French private and public interests

RTL's activity is based on a Licegce which 1s required by private individuals
under an Act of 19 December 1929. Pursuant to this Act RTL has since

1930 concluded nire Licence contracts Wwith the Government (each time it

has extended its activity). The conditions on which the licences were
granted are in each casge stipulated in a memorandum (Section 2, second _
subparagraph), which forms part of each contract. Inter alia, the contract
guarantees the licensee Company a broadcasting monopoly throughout the

Grand Duchy. RTL also owns the necessary technical apparatus. A

government auditor ('commissaire') is responsible for ensuring observance

of the memorandum of conditions and protecting the State's interests.

————
1In‘cerim Report, loc. cit., pp. 161-191.
Section 1, first subparagraph of the Gesetz betreffend die im Grossherzogtum
bestehenden oder 2y errichtenden Rundfunksendestationen (Act concerning
broadcasting stations existing or to be established in the Grand Duchy),
Memorial (Official Gazette) No 66 of 24 December 1929, p. 1110 111D,

77



-64..

Under the memorandum, advertising is allowed within the Limits determined
by the Government. So far the Government has not determined limits.

Some 95% of RTL's revenue comes from selling broadcasting time to
advertisers through specialized subsidiary companies. The rest comes
from investment and other income. The fees which Listeners and viewers
used to have to pay the Government (which were not passed on to RTL)

were abolished in 1973. RTL pays the State two parafiscal levies for
its Licences and its monopoly.

RTL transmits radio programmes in French, German, Dutch and English,

and a daily radio programme in Luxembourgish (letzebuergesh) on UHF

channel 18. Television programmes, including news bulletins, are broadcast
in Luxembourgish only for about 75 minutes in the early afternoon. RTL
transmits a full programme in French and, under the title of RTL-Plus,

has been transmitting a programme in German since 2 January 1984. The

G?rman media group Bertelsmann AG has signed a declaration of intent to
finance RTL-Plus to the extent of 40%.

On 2 May 1984 the responsible Luxembourg and French ministers conc luded
an outline agreement which would allow RTL to broadcast two television
programmes using the projected TDF1 and 2 satellites. The price is
thought to be in the region of FF 75 to 100 million per channel per year.
petails of the concession and of a memorandum of conditions for RTL
have to be worked out before a treaty between the two states can be
ratified by their parliaments. From 1986 on RTL is to broadcast a
French-language programme and a German-language programme. The German
language programme would be run jointly with Bertelsmann. A French
partner is to be found for the French language service. That programme
would comply with the rules on advertising and the protection of film
rights which apply to French broadcasters.

The Government is contemplating concluding a concession agreement with
the Societe Luxembourgeoise des Satellites (SLS). The company would
thereby be granted the exclusive right to use sixteen freguencies on
Luxembourg telecommunications satellites (thus not a satellite intended
for direct reception by the public) for the purposes of television.

There are no special provisions for receiving broadcasts from the air
and retransmitting them by cable ("passive" cable broadcasting), nor
for the direct transmission of RTL's own programmes by cable ("active"
cable broadcasting. The Latter does not so far exist in Luxembourg.
In 1958 the local authorities started to grant licences for passive
cable broadcasting to private national and foreign profit-making
undertakings (e.g. the Belgian company Coditel). The memorandum of
conditions stipulates inter alia that RTL programmes must be relayed.
Belgian, German and French programmes are also fed into the system.
Licence fees are as a rule not payable.

/8



_.65_.
B. Italy

In Italy the law has reserved a dual monopoly for the State: first,
the installation and operation of apparatus for the wireless or cable
transmission of radio and television, and second, th$ transmission of
programmes of every kind by means of such apparatus.

The law has, however, excluded two areas from this State monopoly and

has made them subject to a licensing system (autorizzazione) which is

also open to private individuals (Sections 2 and 45 of the Act whose

title is given below): the first is the installation and operation

of private apparatus for the wireless reception and retransmission of
foreign and national radio and television programmes; the second is

the installation and operation of Local apparatus for the cable distribution
of the operator's own sound and television programmes. Two Constitutional
Court judgments removed a third area from the State monopoly and made

it subject to the licensing system: the installation and operation

of local apparatus for the wireless transmission of the operator's own
sound and television programmes.

The law justifies this limited State monopoly by the fact thatat national
level the activities described above are "an essential public service
of pre-eminent general interest™ within the meaning of Section 43 of
the Constitution (first sentence of the first paragraph of Section 1
of the Act mentioned). Section 3 empowers the government "to provide
for the public¢ service of radioc and television by any technical means
by a grant of licence (atto di concessione) to a limited company in
which all the shares are owned by official bodies”. The grant also
entitles the licensee company to call itself "a company of national
interest™ within the meaning of Section 2461 of the Civil Code
(Section 3, second naragraph).

Under the 1975 Act the public Limited company Radiotelevisione Italiana
(RAI) was again licensed in the same year: since 1924 that company

had been granted a series of licences on the basis of earlier Acts.

The Istituto per la Ricostruzione Industriale (IRI), a State holding
company, holds 99.55% of the 20 million RAI shares, of more than

LIT 2 000 each (Section 47). RAI is therefore a public undertaking.

0.45% of the shares are owned by the Societa Italiana degli Autori
e Editori.

1Section 1, first paragraph, second sentence, Sections 2 and 45 of

Act No 103 of 14 April 1975 on new rules concerning radio and television
broadcasting (Nuove norme in materia dj diffusione radiofonica e televisiva)
Official Gazette of the Italian Republic No 102 of 17 April 1975, page 2539
Constitutional Court (Corte costituzionale) Judgment No 202 of 28 July 1976

Raccolta ufficiale 1976 p. 1267, and Judgment No 148 of 21 July 1981,
Raccolta ufficiale 1981, page 1379.

I

Pt
é e



...66_

The licence is granted for six years and is renewable for up to six years
(Section 14, first paragraph, first sentence). The most recent L1cence' )
contract of 10 August 1981 again grants RAI the instaLLation'and transmission
monopoly for broadcasting and for cable transmissions at nat19nat Levgt

and for the larger regions — except, as stated, for the relaying py wireless
of its own and foreign programmes (Section 12, first paragraph, first
sentence in conjunction with Section 2). The Act does not, however, )
recognize a monopoly for access to broadcasting and for programme production:
RAI must reserve at least 5% of total television broadcasting time

and 3% of radio time in its regional and national transmissions for )

each of the +important political, social, cultural, religious and ethnic
groups (Section 6).

The Act contains detailed rules on the organization of the licensee
~public limited company and its tasks (Sections 8 to 13). It also _
describes the economic objectives and activities which under the licence
RAI is entitled and bound to carry out. Priority must be given to
"the production of programmes and news broadcasts and a baLancgd
development of the organization's production capacities" (Section 13,
first paragraph). Efficiency and good management are to be achieved

by reorganization and decentralization (Section 13, second paragraph
to thirteenth paragraph). The licensee company directly, or associated
companies which it controls or wholly owns, must also effect the
distribution of its own production and that of its associated companies
(by means of specific publishing and bookselling activities, records,
audio-visual material, etc.,) and commercial activities in general -

in particular radio and television advertising (Section 13, fourteenth
paragraph).

RAL has the right to engage in numerous and extensive business activities
itself, to establish subsidiary companies and to transfer gainful

activities to them. Earlier licence contracts between the Minister

for Posts and Telecommunications and RAI had already stated that advertising
must be produced either by RAI itself or through the interposition

of another company. Accordingly, television advertising has since

1972 been contracted out to the profit-making public limited company

Societa Pubblicitd Radiofonica e Televisiva (SIPRA), which is completely
controlled by RAI. C(Certain technical activities associated with advertising
are contracted out to a profit-making public Llimited company, the Societa
Anonima Commerciale Iniziative Spettacoli (SACIS), which is also controlled
by RAI. Advertising may not exceed 5% of transmission time on either

radio or television (Section 21, second paragraph).

The public broadcasting authority - RAI - is financed from radio
and television "subscription fees", from the income from radio

and television advertising and from other income permitted by

the law (Sections 15, first paragraph and 21, first paragraph).

The subscription fee is also payable by owners of equipment capable
of receiving cable or foreign transmissions (Section 15, second
paragraph). The subscription can be terminated (Section 17).

RAI collects the subscription fees itself (Section 18). Advertising
revenue accounted for 21% of RAI's income in 1981. RAI has no
profit-making objective in the sense of trying to make a profit,
but it does operate against payment.



..67_

A Parliamentary Committee is responsible for the general guidance and
supervision of broadcasting services (Section 1, third paragraph).

It comprises 40 Members of Parliament from the two Chambers and

forms subcommittees such as the one which examines and decides

on applications for transmission time (Section 1, fifth and sixth paragraphs).
Its tasks and powers are important, namely with regard to access to
broadcasting, programmes (guidance, planning, distribution of transmission
time, supervision), advertising (guidelines and fixing of annual revenue
ceiling), with regard to the managing bodies within the Licensee

company and its budget (Sections 4, 8 first and seventh paragraphs, 10,
second phrase, 12, third paragraph and 21, third and fourth paragraphs).

In principle, under the 1975 Act, any national or company of a Member

State may have access to local cable broadcasting (Section 26, second

and third paragraphs), or more precisely to the installation and operation
of networks and apparatus for the transmission of sound and television

via cable and the distribution of programmes through such networks

and apparatus to a single commune or to geographical areas comprising
several communes with a maximum of 150 000 inhabitants (Section 24,

first paragraph). Anyone wishing to engage in these activities

requires two permits which must be issued subject to compliance with

the conditions laid down in the Act: a licence from the Ministry for

Posts and Telecommunications for the network and apparatus (Sections 25

and 26) and a programme distribution licence from the regional authority
(Sections 25 and 30). In granting the licence the regional authority

must ensure that three rules are observed: first, advertising, which

must be reserved for local publicity, must not exceed 5% of total transmission
time; second, local networks may not Link up with other networks, including
foreign ones, for simultaneous transmission, and lastly, the proportion

of programmes purchased, hired or exchanged may not exceed the proportion

of programmes produced by the operators themselves (Section 30, fifth
paragraph).

The Interministerial Committee for Prices sets the level of the fees
payable by users of the local cable network (Section 29). The Llicensee
pays the Ministry for Posts and Telecommunications an annual tax for

the grant of the licence (Section 33). It is also permitted to operate
with a view to making a profit.

According to information from the Minister of Posts and Telecommunications,
in May 1981 there were 972 private local wireless transmitters, of which
562 also broadcast television programmes. At the end of 1983, 158 of
these private television companies belonged to four networks, each of
which took the form of a group or an "interest grouping®: CANALE 5

- RETE 10 - ITALIA 1 (31 transmitters), RETE QUATTRO (21 transmitters),
EURO TV = TV PORT (59 transmitters), STP/RV (47 transmitters).! The
transmitters of each network are not linked by a ring system, but simply
transmit the same programmes (chiefly by using the same video cassette),
though sometimes at different times, as the Law permits. In this way

the networks have attained considerable regional and national importance.

'The above information is taken from: Rauen, Platz flr zwei Networks:
Medienkonzentration in Italien, Media Perspektiven 1984, 161 (162~165).

81



..68_

In principle, any national or company of a Member State, whose main

place of activity is in Italy, may retransmit foreign radio and television
programmes: they are entitled and obliged first to apply to the Ministry
for Posts and Telecommunications for a licence (Sections 38 and 39(1).
More precisely, the Llicence entitles them to install and operate. apparatus
to receive and retransmit simultaneously and in full, in the national
territory, radio and television programmes broadcast by the public
broadcasting services of another State or by private organizations
authorized by the law of that State (Section 38, first paragraph).

A licence "obliges the licensee to remove from foreign programmes
everything in the nature of advertising, in whatever form" (Section 40,
first paragraph). Licences are granted for five years and are renewable;

a tax for the grant of the licence is payable to the State (Section 41,
second to fourth paragraphs).

Lastly, private individuals may also apply to the Minister for Posts
and Telecommunications for a licence to install and operate apparatus

to receive RAI television programmes and retransmit them simultaneously
and in full (Section 43).



_69_..

C. Netherlands

Broadcasting in the Netherlands requires government authorization,

which is granted by way of the distribution and allocation of broadcasting
time pursuant to the Broadcasting Actl (Section 62(1)). Under that Act,
the Minister for Cultural Affairs, Recreation and Social Welfare is obliged
to allocate broadcasting time to the broadcasting organizations
(omroeporganisaties, Section 13(1)) and to the "candidate"™ organizations
(aspirant-omroeporganisaties, Section 14(1)) that satisfy the conditions
of the Law, to the Dutch Broadcasting Foundation (Nederlandse Omroep
Stichting - NOS, Section 15(2)(i), Section 39(1)), to political parties
and groupings which in the most recent elections have gained at least

one seat in the Upper Chamber of Parliament (Section 18), and to the
Foundation for Broadcast Advertising (Section 20).

In addition the Minister may allocate broadcasting time to church
associations (kerkgenootschappen) for religious broadcasts (Section 16),
to associations (genocotschappen) with an ideological basis for broadcasts
of a spiritual (geestelijke) nature (Section 17), to institutions other
than those previously specified (instellingen, the general term used

in the Act), which satisfy the conditions of the Act - particularly

where they satisfy a cultural reguirement in the general interest
previously not adequately catered for - (Section 19), and regional

broadcasting institutions (omroepinstellingen), which satisfy the conditions
of the Act (Section 47).

The Llast two and first two types of broadcasting institutions must be

Llegal persons with unlimited legal capacity (Section 13(2)(1)(e),

Section 14(2)(19) (1) (e), Section 47(3)(1)(e)). They must prove that

their object is not to make a profit "in so far as this is not necessary

to fulfilment of the broadcasting function”, or to contribute to
profit-making by third parties (Section 13(2)(5)(e), Section 14(2),

Section 19(2)(e), Section 47(3)(5)(e)). The first two types of broadcasting
institutions must produce and offer a complete programme (Section 13(2)(3)(e),
Ssection 14(2), Section 35(2)). They must be representative of a certain
social, cultural, denominational or ideological trend in the population

and satisfy such requirements to such an extent that their broadcasts

may be regarded as in the general interest (Section 13(2)(4)(e)). These
broadcasting organizations and "candidate"™ organizations must raise
contributions from their members, a term which includes, by virtue of

a legal fiction, the subscribers to their respective programme magazines;
the minimum contributions are fixed by the government (Section 13(2)(7)(e),
section 14(2)). The broadcasting organizations must have a membership

of at least 150 D00 (Section 13(2)(8)(e), the "candidate® organizations

at least 60 000 (Section 14(2)).

The division of broadcasting time between the organizations depends on
their membership. Broadcasting time is shared between categories A (at
Least 450 000 members), category B (between 300 000 and 449 999 members)

and category C (150 000 to 299 999 members) in the ratio 5:3 : 1
(Section 27(2) and (3)).

1Omroepwet of 1 March 1967, Staatsblad 1967, No 176, p. 591, as since
amended.

63



_70_

The broadcasting times allocated to the remaining institutions are then
subtracted therefrom (Section 27(1)): Mcandidate" organizations one

hour on television per week, NOS at least 15 hours on television, a

maximum of 40% of the entire broadcasting time fixed by the Minister,

the Foundation for Broadcast Advertising at least seven hours on the

radio and three hours on television per week, parties and other institutions
together at least 10% of the entire broadcasting time established by

the Minister (Sections 28 to 32).

There are now eight broadcasting organizations in the Netherlands: five
category A (AVRO, TROS, KRO, NCRV, VARA), one category B (V00) and two
category C (VPRO, EO). The majority of them are societies, the remainder
private-law foundations. In addition there are some 30 institutions
(groupings) entitled to broadcast particular programmes, whose broadcasting
time is strictly Llimited.

The organizations® broadcasts on television appear on both Dutch channels:
Netherlands 1 and Netherlands 2. The creation of a third channel is under
discussion. The societies and foundations have some set evenings for
broadcasting and others that vary. The A societies alternate on channel 1.
Each A society has a set evening on channel 2 which changes every year. The
B and C societies broadcast on one of the two channels at specific times.
The Limited company NV Nederlandse Omroepzender Maatschappij (NOZEMA) is
responsible for setting up and running transmitting stations. The State
(posts and telecommunications administration) holds 60% of its shares and
the NOS 407%.

The Llatter produces a ninth television programme (particularly news), which
is broadcast daily on both channels and on certain evenings and/or days.
The NOS is a public~law foundation, set up by the Broadcasting Act

(Section 39(1)). Half the members of the Board of Governors (bestuur),
responsible for running the Foundation, are appointed by the private
broadcasting organizations, one quarter by representatives of cultural and
social organizations and one quarter by the Minister for Cultural Affairs
(Section 41). 1In addition, there is a management board (raad van beheer)
which deals with the Foundation's day-to-day activities and implements

the decisions cf the Board of Governors (Section 43), a television
programme board (one third of the members are appointed by the broadcasting
organizations, one third by representatives of cultural organizations, one
third by the Minister for Cultural Affairs, Section 44), and a television
programme coordinating committee (Section 45). The Minister for Cultural
Affairs is required to approve the Foundation's rules (Section 40(1)).

NOS deals primarily with cooperation between the broadcasting organizations
(Section 39(1)). In addition, it is responsible for safeguarding the

common interests of all the institutions and for programme coordination
(Section 39(2)(a), (c)). .It is entrusted with the production and
broadcasting of a programme common to all the institutions (Section 36,
Section 39(2) (b)) and alsc has to establish and maintain studios,

facilities (e.g. orchestras), services and equipment for programme production
by all the institutions (Section 39(23€¢e), (f)). The broadcasting
organizations are obliged to make use of these facilities (Section 25).

Furthermore, NOS has to make programmes available for foreign countries
(Section 39(2)(j)).

The Foundation for Broadcast Advertising (Stichting Ether Reclame - STER) is
exclusively responsible for the production and broadcasting of the advertising

of third parties. It is a public-law foundation, set up by the Broadcasting
Act (Section 50(1)).

84



..71_

The responsibility for appointing and dismissing the six-member Board of
Governors (bestuur) lies with the Minister for Cultural Affairs

(Section 50(5), (6)). Both he and the Minister for Economic Affairs may
delegate observers to the management board (Section 50(7)). The Minister
for Cultural Affairs tays down the Foundation's rules (Section 50(8)).

An advertising council (Reclameraad) set up under the Act lays down rules
on the content of the Foundation's advertising broadcasts, supervises
implementation of these rules and advises on other matters connected with
broadcast advertising (Section 49(1)), particularly rates. These are set
by the Foundation's Board of Governors on a yearly basis, at least six
months in advance (Section 50a(1), (2)). The Minister for Cultural
Affairs may set aside this decision wholly or in part and set the rates
himself (Section 50a(4)).

Some 25% of financing for the Dutch radio and television broadcasting
system comes from advertising revenue and approximately 75% comes from
Licensing fees levied directly by the State and contributions from the
members of the private associations and foundations and from subscriptions
to their programme magazines.

There is a Legal connection between membership of a broadcasting

organization and the obligation to pay a contribution (Section 13( (D (e)).
Anyone subscribing to a programme magazine is automatically regarded as

being a member of the broadcasting organization which publishes it and

holds copyright therein (Section 22), unless he expressly declares the
contrary. This explains the large membership of a number of the organizations.

The services of these private societies and foundations are therefore rendered
against payment. This also applies to the broadcasts by NOS, STER and

the other institutions which are allocated broadcasting time, which together
with these organizations receive a share of the fees and the advertising
revenue. The Minister for Cultural Affairs is responsible for the
distribution of these revenues (Sections 58 to 60a). Furthermore, the
private-law societies and foundations may make a profit, provided that

they are concerned with fulfilment of their broadcasting functions. They
take an active part in economic Life also by the production and distribution
of programmes and programme magazines. With its studios, orchestras and

so on, which it maintains for itself and the other institutions, NOS

is an important service undertaking.

The Broadcasting Act also covers cable radio and television. It regulates
firstly the transmission (doorgifte) of national programme broadcasts

by cable rediffusion systems. This must be performed in full, simultaneocusly
and without interruption (Section 48(1)).The cable rediffusion systems covered
by the taw include the reception facilities and cable networks that cover more
than the area of a mum‘cipatity.1 The numerous central and community aerials do

not therefore, fall within the scope of the Broadcasting Act. They merely

1Section 2¢(1) (k) of the Broadcasting Act in conjunction with the provision

of the Telegraph and Telephone Act 1904 cited therein, Staatsblad No 7;
Section 3(2) of the Order of the Minister for Transport and Intand
Waterways 27 July 1970, Staatscourant No 144, version of the Order of

6 March 1974, Staatscourant No 48.



_72..

require a Licence (machtiging) from the Director~General of PTT,1

whereas the former require a licence from the Minister for Posts
under the Telegraph and Telephone Act. Similarly, the over 200 Large
internal cable broadcasting systems (huisomroepen, above all in
hospitals) do not fall within the scope of the Broadcasting Act.

Secondly, the Act regulates the transmission (doorgifte) via the
designated reception stations and cable networks of the programmes
broadcast by foreign stations. In agreement with the

Minister for PTT the Minister for Cultural Affairs may designate
the foreign broadcasting stations whose broadcasts are to be
transmitted in full or in part by one or more cable networks
(Section 48(2)(a)).

Thirdly, the Act authorizes the Minister for Cultural Affairs to
provide opportunities for the institutions entitled to broadcast
(the national, small and regional institutions within the meaning

of Sections 13, 19 and 47) to transmit (overbrengen) their programmes
via cable (Section 48(2)(b)).

This provision does not cover local institutions. Fourthly, however,
paragraph 5 of this Section empowers the Minister for Cultural Affairs
to draw up rules with regard to the use of cable networks for purposes
other than the transmission of the programmes designated in paragraphs
1 and 2. Paragraph 5 has been interpreted by the Minister as entitling
him to control the initial cable transmission (overbrengen) by Llocat
institutions of their own programmes. He has therefore issued an
order,2 which authorizes such “active" cable broadcasting purely as

an experiment and reserves it for certain institutions which he alone
designates. They must have legal personality, be of a cultural nature
and representative of their area, and may neither seek to make profit
nor accept advertising.

On the basis of Article 48(5) the Minister for Cultural Affairs has
recently made an order3 whereby the relaying (overbrengen) by cable
within the country of television programmes transmitted from abroad
by means of a telecommunications satellite (and thus not a satellite
intended for direct reception by the public) is permitted only if

(i) the programmes contain no advertisements especially directed at
the Dutch public, (ii) the transmission by satellite is made by or on
behalf of an institution which distributes the programmes by means of
a radio transmitter or a cable system in the country where it is
established and (iii) the relay occurs at the same time as the
original broadcast, without interruption and so far as possible
without abridgement.

1Section 4 of the Order.
2Order of 24 December 1971, Staatscourant No 251.

3Order of 15 September 1983, Staatscourant No 190 of 30.9.1983, p. 8,
which entered into force on 2.10.1983, Article II.

56



._.73...

The relay within the country of foreign programmes broadcast by means
of direct satellites is and remains free! even if they contain
advertisements especially directed at the Dutch public.

Whether they are so_directed is considered to depend primarily on the
following criteria: whether the advertisement is in the Dutch
language although it emanates from a distributor established abroad;
whether the prices are expressed in Dutch currency; whether addresses
of points of sale in the Netherlands are mentioned; whether the
advertising is for products obtainable only in the Netherlands.

7
"Explanatory note to the Order, loc. cit.

2Exp&anatory note to the Order, loc. cit.



_.74_
D. Belgium

The Flemish, French and German cultural communities are responsible
for radio and television broadcasting in Belgium. However,

the broadcasting of government communications and advertising

have remained national concerns.] Advertising is prohibited,

but the authorities do not enforce this ban in regard to the

advertising broadcast from other Member States and transmitted
via cable.

Broadcasting in Belgium is organized as a public service (service
public, openbare dienst), although the constitution does not rule
out private ventures. Three institutions set up by law are
responsible for this service: Radio Télévision belge de La
Communauté culturelle francaise (RTBF),3 Belgische Radio en
Televisie, Nederlandse Uitzendingen (BRT)%4 and Belgische Rundfunk -
und Fernsehzentrum fur deutschsprachige Sendungen (BRF).

However, the law does not grant a monopoly to the three institutions.
BRT and (when the relevant rules are issued) RTBF and BRF are
obliged to grant broadcasting time and to provide staff and
technical support for the programmes of those societies and
foundations which fulfil the conditions of the law, and are
hence approved by the King subject to a legal limitation on
their number.6 They must be private-law, non-profitmaking
societies or foundations in the public interest, whose exclusive
object is to broadcast programmes with commentaries and points
of view based on representative social, economic, cultural,
ideological or philesophical trends.

Four television programmes in all are broadcast by RTBF and BRT
on two channels: RTBFf 1 and 2 (Télé 2) and BRT 1 and 2. BRf
broadcasts a radio programme.

1Sections 59 bis and 59 ter of the Constitution; Section 4(&)
of the Special Act on Institutional Reforms of 8 August 1980,
Moniteur belge, 15.8.1980, p. 9434,

2Section 28(3) of the Organic Law on the Institutions of Belgian

Radio and Television Broadcasting of 18 May 1960, Moniteur belge,
21.5.1960, p. 3836.

Decree having the force of law of the Council of the French

Cultural Community of 12 December 1977, Moniteur belge, 14.1.1978,
p. 365, Section 1(1), Section 2(1).

Decree having the force of law of the Cultural Council of the
Dutch Cultural Community of 28 December 1979, Belgisch Staatsblad,
25.1.1980, p. 1171, Section 1(1), Section 2(1).

5Section 7(1) of the Act of 18 February 1977 Llaying down certain

provisions on the public service of radio and television broadcasting,
Moniteur belge, 2.3.1977, p. 2491.

Sections 24 to 30 of the abovementioned Flemish Decree; Section 26
of the abovementioned wWalloon Decree; Section 9 of the abovementioned
Act of 18 February 1977 (regarding BRF)

@)

8



_?S...

BRT, RTBF and BRF are public corporations (openbare instellingen,
dtablissements publics) with lLegal personality.l Each institution
draws up its own programmes.2 These three public-law corporations
are each governed by a Board of Directors appointed for a certain
period by the appropriate cultural community, a Standing Committee
and a General Manager or Director. The appropriate Minister for
Cultural Affairs is responsible for supervising the BRF.3 BRT

comes under the Minister for Dutch Cultural Affairs.4 The appropriate
Minister for Cultural Affairs may attend the meeting of the Board of
Directors as an observer.”? The General Manager is appointed by the
King or the Minister on aproposal from the Board of Directors.®

The finances of BRT, RTBF and BRF are supervised by the State,7

The corporations' income comes from funds made available to it by

the appropriate Cultural Council, loans which the corporation may

raise upon authorization by Order, proceeds from the sale of

publications and their own sound and film recordings, proceeds from

the sale and hire of productions and fees for all types of services.

In financing their tasks as public undertakings the corporations may

therefore take part in business Life and seek to make a profit. Both BRT and RTBF
may maintain a reserve fundof up to BF 500 million, while RTBF may also maintain a
renewals and amortization fund.” The first-mertioned source of funds, from the budget
of the respective Cultural Council, is financed Trom the: licences (a form of tax), which
the State imposes every year through the telephone and telegraph

service on the owners of radio and television sets. The corporations

therefore operate against payment. In 1981 RTBF's share of budget
income amounted to 89.1%.

1Section 1(1) of the Decrees; Section 7(1) of the 1977 Act.

2Section 2(2) of the becree and Section 1(2) of the Order having

force of a Decree by the German Cultural Council of 4 July 1977,
Moniteur belge, 17.11.1577, p. 13630.

3Section 7(4) of the abovementioned Act of 18 February 1977.
4Section 1(1) of the abovementioned Flemish Decree.

Section 12 of the abovementioned Flemish Decree; Section 11 of

the abovementioned Walloon Decree; Section 13 of the abovementioned
German Order.

Section 13(2) of the abovementioned Flemish Decree; Section 17(1)
of the abovementioned Walloon Decree.

Section 18 of the Flemish Decree, Section 21 of the Walloon Decree
and Section 7(5) of the Act of 18 February 1977, which refer to
the Act of 16 March 1954 on the supervision of certain corporations

of public interest, in the version of the Royal Decree of 18 December 1957,
Moniteur belge, 25.12.1957.

8Sec‘cﬁon 22 of the Flemish Decree; Section 20 of the Walloon Decree;
Section 41 of the German Order; Section 10(1) of the Act of 18 February 1977.

9Section 22 of the Walloon Decree; Section 22 of the Flemish Decree.

(o
&



..76..

The corporations may perform all activities connected with their
tasks or which ensure or facilitate their accomplishment.? These
activities comprise the production, broadcasting and distribution

of programmes, the setting-up, maintenance and use of the technical
installations required to broadcast television programmes Gincluding
making them available to the BRF against payment) ,¢ cable and
satellite transmissions,3 conclusion of agreements with persons
under public or private law both in Belgium and abroad (in particular
for joint productions),4 the use of broadcasting stations located
outside Belgium,s the purchase, sale and creation of rights in rem
over property and technical installations in Belgium and abroad,5
and the expropriation of property in the public interest.’ The RTBF
corporation may set up and maintain regional production centres and
related stations. It is clear from these provisions that the

three corporations are major service undertakings closely involved
in business Life, which broadcast their programmes against payment.

1Section 4(1) of the Watloon Decree; Section 6(1) of the German
Order; Section 4(1) of the Flemish Decree.

2Section 5 of the Flemish Decree; Section 4(1) of the German
Order; Section 8 of the abovementioned Act of 18 February 1977.

3Section 3(4), Section 4(3) of the Walloon Decree; Section 5 of
the German Order.

4Section 4(2) of the Flemish Decree; Section 4(2) of the Walloon
Decree; Section 6(2) of the German Order.

SSection 3(3) of the Walloon Decree; Section 3(2) of the Flemish
Decree.

6Section 3(1) of the wWalloon Decree; Section 3(1) and (3) of the
Flemish Decree; Section 4 of the German Order.

7Section 3(2) of the Walloon Decree; Section 3(4) of the Flemish
Decree; Section 3 of the German Order.

8Section 12 of the Walloon bDecree.

D
o



_77_

The reception of radio and television broadcasts and their cable
transmission into the dwellings of third parties is governed by
national law. The State has not assigned these activities to or
reserved them for a public service, but merely made them dependent
upon an authorization.]l Any national of a Member State established
in Belgium is entitled to apply for an authorization.Z2 The
authorization, issued by the Minister responsible for telegraph

and telephone services, is valid for eighteen years and may then

be extended on a nine-year basis.3 It may cover part of a
municipality, a whole municipality or a group of municipalities.
The reception facilities may, however, be set up outside this area.

ALl cable television networks must transmit all the Belgian corporations’
broadcasts simultaneously and in full.? The distribution companies

may also transmit broadcasts from foreign countries which are

authorized there.b However, the transmission of advertising in such
broadcasts is prohibited.’ There is an overall ban on radio and
television advertising in Belgium (see the beginning of this section),
but the cable networks do not comply with Section 21 and it is not
enforced by the authorities. The cable companies therefore transmit

all the programmes which can be received from France, Germany,

Luxembourg, the Netherlands and the United Kingdom, including the
advertisements.

The Minister responsible for telegraph and telephone services fixes
the maximum rates for connections to the cable network and the
subscription.8 The distribution companies therefore operate against
payment. The system of charges imposed on those using the finat
reception apparatus connected to the network is similar to the

arrangements previously outlined for the collection of radio and
television licence fees.?

1Section 2 of the Royal Decree concerning the distribution networks
for the transmission of radio broadcasts to the dwellings of third
parties of 24 December 1966, Moniteur belge, 24.1.1967, p. 609.

This appears from Section 4(1) of the abovementioned Royal Decree
in conjunction with the EEC Treaty, namely Articles 7, 52 and 58.

Section 6 of the Royal Decree.
Section 7 of the Royal Decree.
Section 20 of the Royal Decree.
Section 21(1) of the Royal Decree.
Section 21(2) (1) of the ﬁoyat Decree.
Section 16(1) of the Royal Decree.

O 00 N OB~ W

Section 32 of the Royal Decree.



...78_

About half the cable networks are operated by profit~making
companies governed by Private law. The remainder are public
undertakings, mainly in the form of "intercommunals"
i.e. private-[gy associations of municipalitieg (and/or

the publi¢ interest, which are organized in one of the forms
permitted by company law.1

92



- 79 -

E. United Kingdom

In the United Kingdom broadcasting may be carried on only under

a licence from th% Home Secretary.1 The British Broadcasting 3
Corporation (BBC)“ and the Independent Broadcasting Authority (IBA)
at present hold such a licence and concession agreement with the
Home Secretary which are valid until 1996. The BBC was established
by Royal Charter in 1926 for a fixed period which has been constantly
renewed® and the IBA (a statutory corporation) was established by
statute® in 1954.6 Both are thus public -Law institutions known as
corporations or bodies corporate.’ Both are required to carry on
their broadcasting services "as a public service for disseminating
information, education and entertainment".

These corporations consigt of members9 who in the case of the BBC
are known as governors.‘m They are regarded as trustees of the
public interest and are responsible for the corporation which they
constitute. The members, the chairman and the deputy chairman are
appointed in the case of the BBC by the Queen 1in councilll and in
the case of the IBA by the Home Secretary12 on the basis of their
experience, qualifications and personal gualities. They are
appointed for a fixed period. The members - at present twelve in

the case of each corporation13 ~ are also known as the Board of
Governors.,

In addition to and independent of the IBA there is a further public

law corporation, the Broadcasting Complaints Commission, the functions
which are obvious from its title.14

1Section 1 Wireless Telegraphy Act 1949, 12, 13 and 14 Geo. 6

. 54; Section 3(7) Broadcasting Act 1981, 1981 c. 68.
Clause 3 Licence and Agreement of 2 April 1981 (Cmnd. 8233).
Clause 1 IBA Licence of 22 December 1981 (Cmnd. 8467).
The present Charter expires in 1996 (Clause 21).
The IBA is to carry out its functions until 1996 or 2001

(Sections 2(1) and 5 Broadcasting Act 1981).
Paragraph 4(1) of Schedule 1 to the Broadcasting Act 1981.
Clause 1(1) of the current Royal Charter of the BBC of 7 July 1981,
Cmnd. 8313; Section 1(1) Broadcasting Act 1981.

Section 2(2)(a) Broadcasting Act 1981. Clause 3(a) of the BBC
Charter 1981 also refers to "public services".
OCLause 1(2) BBC Charter 1981; Section 1(2) Broadcasting Act 1981.
1Clause 1(2) BBC Charter 1981.

Clause 5(1) and (2) BBC Charter 1981.

Section 1(2) and Paragraph 1 of Schedule 1 to the Broadcasting

Act 1981.

Clause 5(1)(2) BBC Charter 1981; Section 1(2) and (3) Broadcasting

14Act 1981.
Section 53-60 Broadcasting Act 1981.

w Bn

13

g3



_80_

The BBC and the IBA are administered by their members, who are
advised by numerous councils, committees and panels, some of which
are prescribed by statute and others created by the institutions
themselves. In 1982 they numbered more than 50 in the case of the
BBC and 49 in the case of the IBA. They are concerned both with
polticy and programmes in general and with particular regions and.
subjects.? Fach corporation is empowered to employ such staff as
it may “"consider necessary for the efficient performance of its
functions and transaction of its business".2 The corporations

fix remuneration and conditions of employment, negotiate on them
with the staff associations and conclude wage agreements. The
staff of each corporation is headed by its appointed Director-General.

Both corporations have the power to do all such things as appear to

them necessary or conducive to the attainment of their objectives or

the proper performance of their functions. In performing their

duties as broadcasting authorities they have in particular the

following gowers and obligations: to establish and use stations for wireless

telegraphy? and in the case of the BBC alse for sateilite broadcasting;6 in the case
of the BBC to establish, acquire and use eguipment forthetrmmmﬁmiawandrecaxiuwof

signals by wire or cable;’ in the case of the 1BA tg'arrange for the
distribution of 4its programmes by cable companies;8 to acquire, use

and sell property of all kinds (tand, buildings, easements, apparatus,
machinery, plant and stock-in-trade);9 to organize and subsidize
concerts and other entertainments;1 to collect news and information
in any appropriate manner, to establish news agencies and subscribe

to them;11 to acquire copyrights, trade marks and trade names and

to acquire and grant Licences; to make, acquire, lease and sell
films, records, tapes, cassettes, etc., and ancillary materi?k and
apparatus; to acquire patents and licences for inventions:; to
form companies or acquire shares in companies and provide financial
assistance to companies;15 to invest its moneys and deal with

1CLauses 8-11 BBC Charter 1981; Sections 16-18 Broadcasting Act 1981.
Clause 12(1) BBC Charvter 1981; similarly Section 12(1) Broadcasting

Act 1981.

Clause 12(2) and Clause 13 BBC Charter 1981; Section 44 Broadcasting

Act 1981.

Clause 1(1) and Clause 3(z) BBC Charter 19871; Sections (D, 12¢
Broadcasting Act 1981, Paragraph 4(1) of Schedule 1 Broadcasting Act 1981.

Clause 3(c) BBC Charter 1981; Section 3(1)(a) Broadcasting Act 1981.
Clause 3¢h) BBC Charter 1981.

Clause 3(d) BBC Charter 1981.
Section 3(1)(g) Broadcasting Act 1981,

Clause 3(g), (t) and (x) BBC Charter 1981; Section 12(2) in fine,
OBroadcasting Act 1981.

Clause 3(m) BBC Charter 1981.
Clause 3(n) BBC Charter 1981.
Clause 3(0) BBC Charter 198%.
Clause 3(p) BBC Charter 1981,
SCLause 3(g) BBC Charter 1981.
Clause 3(u) BBC Charter 1981; Section 12(2) Broadcasting Act 1981.

O 00 N O

94



..8’]_

them;1 to take up loans and mortgages;2 to conclude other agreements3

or otherwise carry on business.?

The principal obligation of the BBC is the making and transmission of
radic and television programmes.5 The principal obligation of the

IBA is the provision of broadcasting services of high quality additional
to those of the BBC,6 primarily through supervision and transmission

of radio and television programmes made by private companies7 and
secondly by _broadcasting an additional television programme of its

own making.

The BBC and the IBA broadcast their television programmes on two
channels each: BBC 1, BBC 2, 1TV and Fourth Channel.? They also
arrange by means of contracts for the distribution of their broadcasts
by the private cable companies. The BBC also makes its own programmes.
As employer, as producer, purchaser and distributor of programmes, as
builder, maintainer and user of its transmitters, as proprietor,
investor and borrower, it performs a wide range of economic and
business activities. It is not merely a legal but also an economic
entity. It is thus an undertaking which participates in economic

Life both as a supplier and as a user of services. As a legal person
under public law, it is a public undertaking.

The IBA carries on similar activities, but as regards the making
of programmes only in relation to the Fourth Channel. For certain
production activities it must, and for others it may, make use of
a subsidiary company.. Thus at the end of 1980 a wholly-owned
subsidiary was formed, Channel Four Television Company Limited.

It is financed by the IBA from subscriptions from the programme
contractors of IBA (see below). In return they have the right to
sell advertising time on the new Channel Four programme.

1CLause 3¢v) BBC Charter 1981.
Clause 3(w) BBC Charter 1981; Paragraph 4(1) of Schedule 1 to the
Broadcasting Act 1981.
Clause 3(y) BBC Charter 1981; Sections 2(3), 3(2) in fine, and
12(1) Broadcasting Act 1981.
Section 3(3) Broadcasting Act 1981.
Clause 3(a) BBC Charter 1981 and Clause 13(1), (2), (5) BBC Licence
6and Agreement 1981.
_Section 2(1) Broadcasting Act 1981.
Section 2(3) Broadcasting Act 1981.
Section 10(1) Broadcasting Act 1981.
In Wales the functions of the IBA are partly carried out by the
Welsh Fourth Channel Authority, Sections 46-52 Broadcasting Act 1981.
Section 12(1) and (2) Broadcasting Act 1981.



_82_

For its,ITV channel the IBA is not as a general rule permitted to make programmes
itself. It must obtain them from programme contractors.” These are natural or
legal persons who, on the basis of contracts with the IBA and in return for
payment for the services rendered by the IBA, have the right and the obligation
to provide programmes or parts thereof for broadcasting by the IBA, which may
include advertising.3 The IBA thus provides its services ~ particularly the
broadcasting of the programmes made for it - in return for payment.

The IBA must do all it can to ensure "that there is adequate competition to
supply programmes between a number of programme contractors .....".%

Accordingly, the IBA has concluded contracts, the most recent dating from 1982,
with 15 makers of television programmes who are independent of each other; these
include two new firms who have replaced former contractors. These are all limited
companies operating in the private sector with a view to profit. Five of them

are fairly lLarge and produce nationally distributed programmes (central companies)
in addition to regional programmes for the area in which they are established

(two of them are 1in London). The other ten companies are substantially smaller
and make programmes for their own regions (regional companies).

It is expressly provided by statute that nationals of the other Member States
may be considered for appointment as contractors with the IBA, as also may
bodies corporate formed in accordance with the law of another Member State
and having their registered or head office or principal place of business
within the Commum’ty.5

News broadcasts are supplied to the IBA not by any of the 15 programme companies
but by a subsidiary company jointly owned by all of them, Independent Television

News (ITN). This is a limited company on whose board of directors each of the
15 shareholders is represented‘6

. The IBA's new national breakfast programme, "Breakfast Television", has been
entrusted to a further programme company, TV-AM Limited.

As well as establishing and operating the transmitters the IBA itself has
three principal functions: firstly the choice of the programme contractors,

For exceptions, see Section 3(2) Broadcasting Act 1981.

Section 2(3) Broadcasting Act 1981.

Section 2(3) Broadcasting Act 1981.

Section 20(2)(b) Broadcasting Act 1981.

Section 20(2)(a) and (6)(a) (i) and (b) (i) Broadcasting Act 1981, which
correspond with Article 58 EEC Treaty.

This system is one of the options provided by Section 22 Broadcasting Act 1981.

UT £~ NN -

96



_83_

secondly the supervision of the programmes from pLanm'ng1 to impLementa’cion2 -
as regards compositiog, content and quality, balance and varjety, day and

time of transmission, respect for decency and public grder, impartiality in
relation to political questiong or industrial disputes” - and thirdly the
supervision of advertisements.

Both the BBC and the IBA are responsible for the programmes they broadcast.
Only when they infringe a right Llaid down in their licences, charter or
statute are they subject to the supervision of the courts.? The powers of

the Government are Limited to prescribing the_transmission times, requiring
the broadcasting of Government announcements,” requiring technical work to be
carried out or the establishment of additional stations,10 preventing exclusive
agreements in favour of the BBC or IBA for the broadcasting of events of

national interest] ?Ed requiring cooperation between the IBA and the BBC in the
use of transmitters.

The two corporations are financed in different ways: the IBA by advertising
revenues from the private sector (commercial television), the BBC from a
public tax on television sets.

The BBC is prohibited from broadcasting advertisements for payment without
the consent of the Home Secretary.13 Its internal services are therefore 14
financed primarily by grants made by Parliament out of the Home 0ffice budget.

;Section 6 Broadcasting Act 1981.

3Section 5 Broadcasting Act 1981.

4Sec‘cion 2¢1) and (2) Broadcasting Act 1981.

SSection 4CT) (a) Broadcasting Act 1987.

6Section L1 (P Broadcasting Act 1981.

?Section 8(3), Schedule 2 and Section 9 Broadcasting Act 1981,

Attorney-General (ex relator McWhirter) v. IBA /19737 Q.B. 629 (652).
Section 28 Broadcasting Act 1981; Clause 14 BBC Licence and Agreement 1981.
1 Section 29(1) to (4) Broadcasting Act 1981; Clause 14 BBC Charter 1981.
Section 29(5) Broadcasting Act 1981; Clause 3(i) 8BC Charter 1981, Clauses
1 4, 5, 9 BBC Licence and Agreement 1981.
2Section 30 Broadcasting Act 1981.

Section 31 Broadcasting Act 1981; Clause 3(}) BBC Charter 1981, Clause 6

BBC Charter 1981.
zzctause 12 BBC Licence and Agreement 1981; Clause 16¢1) (b) BBC Charter 1981.

Clause 16(1)(a) BBC Charter 1981.



_84_

These correspond to the net revenue from television Hcences.1 The
Home Secretary is empowered to fix the charge for these licences,
which is collected by the Post Office on his behalf. The amount
of revenue entered in the Home Office budget after deduction of

the costs of collection is allocated to the BBC, which thus provides
its services - the broadcasting of its programmes - for payment.
The BBC has some additional income (1% - 2%) from the sale of
publications and from the sale of films and programmes abroad.

The external services of the BBC are financed from grants in aid
made out of the budget. The BBC is obliged to apply all its
revenue solely to the furtherance of its objectives.3 None of

its revenue may be distributed as profit among its members.

The IBA finances its expenditure and reserve fund from the contractually
agreed payments made by programme contractors.? Its revenues

come from the sale of broadcasting time for television advertising.

Any surpluses of the IBA are dealt with in accordance with the
direction of the Home Secretary.6 Thus, the corporation, just

Like its sister the BBC, is not carried on for profit but provides

its services — especially the broadcasting of programmes - in

return for payment. The programmes broagcast by the IBA may,

as already mentioned, include advertising. With the income

derived from the sale of the available broadcasting time to advertisers
and advertising agents, the programme companies finance themselves,

the IBA and a tax ("Exchequer Levy") imposed on their profits

from the sale of advertising time. This levy amounts in the case

of television programmes to two-thirds and in the case of radio
programmes to 40% of their profits, in so far as those profits

exceed 250 000 UKL or 2% of their advertising revenues. In

this way the State received in the financial year 1981/82 a revenue

of 57 512 767 UKL. The Home Secretary may, with the consent

of Parliament, increase or reduce the rates of this tax on advertising
profits and alter its basis of assessment.?

The transmission of broadcasts by cable, like wireless broadcasting,
requires a licence from the Home Secretary. Among the conditions
of such licences is that television and radio programmes are relayed
in their entirety and that generally speaking as many programmes

are relayed as is technically possible.

Clause 16 33C Licence and Agreement 1981.

Clause 17 BBC Licence and Agreement 1981.

Clause 1, first sentence, in fine, BBC Charter 1981.
Clause 16(3) BBC Charter 1981.

Section 32(1) and (2), 36 Broadcasting Act 1981.
Section 37 Broadcasting Act 1981. =

Section 2(3), 13 Broadcasting Act 1981.

Section 32(3) and (4) Broadcasting Act 1981.

Section 32(8) and (9) Broadcasting Act 1981.

O 00~ Oy S NN -

98



._85_

Foreign television programmes may be relayed only with the consent
of the Home Secretary. The IBA has the power, by means of
appropriate agreements with the public body known as

British Telecommunications and with private individuals and public
bodies which maintain broadcast relay stations, to arrange for

the programmes it has transmitted to be relayed.

Up to 1983 there were only occasional cases in which cable television
companies were permitted to carry on "™active" cable television,

i.e. the transmission of their own programmes. For these pilot
projects an experimental licence is granted, for which again a

charge is made. Advertising is permitted on these programmes.

On 1 December 1983 a Bill was published setting out framework

rules for the development of new cable services and the setting

up of a "Cable Authority”™ with powers to permit and regulate cable
services. In the same month the Government granted eleven
privately financed consortia, out of 37 applicants, provisional
authorization to set up and operate new cable systems, each with
about 30 channels, on which their own programmes would be transmitted
as well as those of the BBC and ITV.

Ysection 3(1)(c) Broadcasting Act 1981.
Cable and Broadcasting (H.L.) A Bill, (83) a 49/1,
London 30.11.1983.



_86_..

F. 1Ireland

In Ireland broadcasting may be carried,on only under licence from
the Minister for Posts and Telegraphs. Such a licence is held
only by the Broadcasting Authority, known as gadio Telefis Eireann
(RET). The authority was created by statute” and is thus a 4
public law institution. 1Its legal form is that of a body corporate.
Its function is to "establish ang maintain a national television
and sound broadcasting service".

The body corporate known as RTE consists of not Less than seven
and not more than nine members appointed by the Government for a
fixed term,  who are responsible for its activities. he
Government appoints a chairman from among the members.

The authority is responsible for its own administration. Its chief
executive officer is the Directgr-GeneraL; both he and the staff
are appointed by the authority. Appointment and remowal of the
Director-General requires the consent of the Minister. With qas
consent RTE may also appoint advisory committees and advisers.

Ther?iis,atso a Broadcasting Complaints Committee independent of
RTE.

;Sections 3 and 5, Wireless Telegraphy Act 1926, 1926, No 45.
3Sec’cion 3 Broadcasting Authority (Amendment) Act 1966, 1966, No 7.
4Section 3(1) Broadcasting Authority Act 1960, 1960, No 10.

SSection 3(2) Broadcasting Authority Act 1960.

6Section 16 Broadcasting Authority Act 1960.

7Section 4(1) Broadcasting Authority Act 1960.

8Section 7(1) Broadcasting Authority Act 1960.

9Section 11, 12(1) Broadcasting Authority Act 1960.

10Section 13(4) Broadcasting Authority Act 1960.
11Section 5 Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976, 1976, No 37.

Section 4 Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.

founely
==
)

¢



- &7 -~

RTE has all the powers negessary for or incidental to the
abovementioned functions. In particular it may establish,
maintain and operate broadcasting stations, arrange for the
distribution of programmes by means of relay stations, originate
programmes and procure programmes from any source, make
contracts and other arrangements incidental or conducive to its
objects, acquire and make ‘use of copyrights, patents and
licences, collect news and information and subscribe to news
services, organize, provide and subsidize concerts and other
entertainments in connection with the broadcasting service,
prepare, publish and distribute, with the consent of the
Minister, relevant printed matter or recorded aural and visual
materiagl. It may acquire Land (even compulsorily) and dispose
of it, exercise borrowing powgrs with the consent of the
Minister and invest its funds.

RTE may also broadcast advertisements, reject any advertisegent
offered and fix charges and conditions for such broadcasts.
With the consent of the Minister it fixes the amount of time
each day to be devoted to the broadcasting of advertisemen?s
and the maximum period of advertising permit in each hour.

RTE broadcasts two television programme: RTE 1 and RTE 2. As
already explained, it carries on numerous economic and business
activities. It is not merely a legal but also an economic
entity. It is thus an undertaking which participates in economic
Life both as a supplier and as a user of services. As a legal
person under public law, it is a public undertaking.

In 1981 RTE was financed to the extent of 48% from advertising
revenue and 42% from grants made by Parliament out of the

budget of the Minister for Posts and Telegraphs. These grants
correspond to the net revegue received by the Minister from
broadcasting licence fees. RTE may be empowered by tae Minister
to grant these licences and collect the fees for them. RTE

is thus not a profit-making body but performs its services -
broadcasting of its programmes, including advertisements - for
payment.

1Section 16(1) Broadcasting Authority Act 1960.

Section 16(2) Broadcasting Authority Act 1960, Section 5 Broadcasting
Authority (Amendment) Act 1966, Section 12 Broadcasting Authority
(Amendment) Act 1976.

Sections 3(2), 30 Broadcasting Authority Act 1960.

Section 27 Broadcasting Authority Act 1960, Sectionms 10, 15
Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.

Section 29 Broadcasting Authority Act 1960.

Section 20(1) and (2) Broadcasting Authority Act 1960.

Section 14(2) Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.
Section 8 Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.

Section 34(d) and Part I of Third Schedule, Broadcasting E,@?E
Authority Act 1960.

O GO N Oy Ut



..88_

The reception of radio and television programmes by wireless
installations and their transmission by cable to the homes

of third parties is not allotted or restricted to particular
bodies but merely made subject to a licence. Anyone may
apply to set up, maintain and operate such a cable service.
The Minister for Posts and Telegraphs, who is responsible for
the issue of such licences, has complete discretion whether to
grant or to refuse a Ligence, It remains in force so long
as it is not withdrawn. The Minister decides on the_area to
be served and the site of the receivgng installation. One
person may receive several Llicences.

Every Llicence holder must transmit the national televisio
programmes of RTE at the same time as they are broadcast.

He may in addition transmét the other (foreign) programmes
mentioned in the licence. The Llicence does not entitle him
to infringe any copyright in the programmes transmitted.

Licence holders are entitled to charge a fee for their service.10
In order to compensate RTE for its loss of advertising revenue,
licence holders have to pay a fee corresponding to 1?% of their
revenues (unless they transmit only RTE programmes). The
licence fee is payable to the Ministry for Posts and Telegraphs.
A subsidy corresponding to the net revenue from this fee is

granted annually by Parliament from the State budget and paid
to RTE.

12

Cable Licences have been granted to a number of private cable
companies and to RTE. In 1982 there were 21 cable networks,
of which the three largest were in Dublin. They are in the
east and the north of the Republic, where British television
programmes can be picked up.

"Active" cable television has so far been allowed only on an
experimental and local basis.

1wireLess Telegraphy (Wired Broadcast Relay Licence) Regulation 1974,
Statutory Instrument No 67 of 1974 (Prl. 3754).
Section 4 Regulations 1974.
“Section 5 Regulations 1974.
Sections 7, 8 Regulations 1974.
Section 6(1) Regulations and paragraph 1 of the Schedule thereto.
This follows from Section 9(3) Regulations 1974,
Paragraph 3(a) of the Schedule to the Regulations 1974.
Paragraph 3(b) of the Schedule.
Section 17 Regulations 1974.
11Sec‘cion 10(a) Regulations 1974.
1 Section 9(1) and (2) Regulations 1974.
Section 9(5) Regulations 1974.

O 00 NOU BN

1632



_89_

G. Fra.ce

The 1982 Act1 declares that audio-visual communication shall be free
(Article 1, first paragraph). It defines audio-visual communication
as the making available to the public of sound, images, documents,
data or messages of any kind, whether over the air (i.e. by radio
Link) or by cable (Article 1, second paragraph), including
user-interrogated services (Article 77). Article 2 goes on to state

that citizens have the right to free, pluralistic audio-visual
communications.

To safeguard these rights the latest Act breaks the three monopolies
which the public sector held under the earlier legislation - on
broadcasting (i.e. on use of the frequency band), on the installation
of transmitters and relay stations and on programming - and replaces
them by a system where the State Licenses the private or public
agencies concerned (Articles 4, 7, 8, 9 and 77 to 87). 1In principle
all operators, except private local radio stations (Article 81), are

entitled to raise up to 80% of their funds from advertising revenue
(Article 84).

The long-established public radio and television service remains
(Article 5), but has been radically reformed, decentralized and
relaxed. Now, however, other public or private broadcasting
companies are also free to operate alongside the public radio and
television service in the three areas mentioned above. No licence
is now required to broadcast television programmes to the public at
Large (as opposed to a Limited audience) by radio link, but a
public service concession agreement must be concluded with the
Government in order to do so (Article 79, contrat de concession

de service public).

Article 85 allows an exemption from these rules in respect of
broadcasting licences for persons operating stations under an
international agreement to which France is party.

First, this clause legalizes the position of Radio Monte Carlo (RMC)
broadcasts from stations on French territory. A French State
holding company - Sofirad (Société financiére de radiodiffusion) -
owns 83.34% of Radio Monte Carlo.

Second, it makes it possible to grant other foreign broadcasting
companies wishing to use transmitters and relay stations on French
territory licences deviating from the requirements laid down in
Articles 79 to 84 of the French Act (examples include RTL, Europe 1 -
Images et Son, where Sofirad holds 34.19% of the shares and 45.79%

of the voting rights, Sud-Radio, of which Sofirad owns 99.99%
and neighbourhood radio stations).

Third, the exemption clause in Article 85 empowers the authorities
to authorize cable networks to retransmit programmes picked up

in France from other countries, whether direct or via satellite,
without imposing conditions which the cable companies cannot
possibly satisfy since the programmes were made in another country
(where perhaps different advertising laws apply, for example) or
which would add considerably to the cost of retransmission or

make retransmission impossible (for instance, by reguiring companies
to blank out parts of the programme or advertisements).

Loi No 82-652 sur la communication audiovisuelle of 29 July 1982,
Journal officiel de La République francaise, 30 July 1982, p. 2431.

193



..90...

On the other hand the licensing system introduced by the French Act
does not apply to stations sited in another country, covered by
that country’s law and broadcasting on frequencies allocated in
the international plan and hence approved by the French Government.

The public radio and television service need not necessarily be run
solely by public institutions. Instead, Article 5 stipulates that
it must be run "in particular™ by the two public corporations

and by the series of companies provided for in the Act (Article 5).
It therefore follows that the service can also be catered for by

concluding concession agreements with other public or private
agencies (Article 79).

The main task of the public radio and television service is to

serve the general public, partly by providing a variety of

information, entertainment and culture but also partly by making

a contribution towards producing and disseminating Literary or artistic
works and towards the development of audio-visual communication

in Line with user demand and with the changes brought about by new
technologies (Article 5). Rules governing the content, length

and methods of advertising and the level of advertising revenue

are Laid down in the companies' general conditions of service

(cahiers de charges) year by year (Article 66). Advertising is
therefore allowed in principle.

Telédiffusion de France (TDF) - a public industrial/commercial
corporation which is completely free to administer its own affairs
and finances - is responsible for broadcasting radio and television
programmes and for all related problems concerning the pltanning,
installation, utilization and maintenance of all the audio~-visual
communications networks (Article 34). TIDF is a public corporation
set up by the Act. It is run by a 16-member Administrative Board
made up of two Members of Parliament, one representative of the
High Authority for Audio-visual Communication (see below), six
representatives of the State, four representatives of the national
programme companies and three TDF staff representatives (Article 35).

TDF is funded primarily by payments made by the programme companies
for its services and by a small proportion of the revenue from

the parafiscal charge which the State levies on TV-owners in

return for their right to use a set (redevance pour droit d'usage,
assise sur les appareils récepteurs de télévision, Articles 36

and 62). Thus it does not seek to make profits, but pays its
suppliers, charges its customers and makes a contribution to the

economy in the form of its technical work and its standardization
and research activities.

The main television companies set up, or about to be set up, by
government decree based on the Act are the three national television
companies set up by Articles 38 and 40 - télévision francaise 1

(TF 1), Antenne 2 (A 2) and France-Régions 3 (FR 3) —~ the twelve
regional television companies (Article 51), the television

See the comments made by the French Minister for Communications
during the reading of the bill before the French Parliament, as
published in "TF 1, Loi sur la communication audiovisuelle™,
Paris, 1982, p. 24. See also p. 137.

104



..91..

production company (Article 45) and the marketing company set

up by Article 58. RFP-TF 1, RFP~A 2 and RFP-F3 - the three
subsidiaries of the Régie frangaise de publicité (RFP) - are
responsible for attracting advertising and for making commercials.
51% of the capital of the RFP is held by the State, and the
remaining 49% shared by Sofirad (13.5%) and representatives of
the advertising industry, the press and consumers.

ALl these companies are limited by shares. They are governed by
company law, apart from those of its rules incompatible with

their unique structure and their public service function (Article 75) .
This role and its economic impact was described earlier. Turning

to the structure of the companies, the State is the sole shareholder
in the programme companies (Article 44). The national programme
companies are the majority shareholder in the three regional
television companies founded to date (Article 533, which are
therefore subsidiaries of the national programme companies. Under
Article 45 the State has a majority holding in the production
company, with 51.68% of the registered shares; TF 1 and A 2

hold 22% each and FR 3 the other 4%. Only the State (which holds
23.33% of the shares) and private companies in which the State owns
the majority of the capital (Sofirad holds 33.33%) and the national
agencies and corporations provided for by the abovementioned Act

are entitled to hold shares in the marketing company (Article 59).

ALl the limited companies referred to above are, therefore, public
corporations. This clearly emerges from the decrees setting them
up, which state thag the rules concerning State control over public
corporations apply. Each of the national programme companies

is run by a 12-member board consisting of two (three in the case
of FR 3) representatives of the State in its capacity as sole
shareholder, four (FR 3 : one) representatives of the High Authority,
two (FR 3 : one) representatives of the Institut national de la
communication audiovisuelle (INCA) - which, Like the TDF, is

also a pubtic industrial/commercial corporation set up by the

Act (Article 47) - plus two members of Parliament, two staff
representatives and, in the case of FR 3, three administrators
from the steering committee (Articles 39 and 41 respectively).

ALl the abovementioned companies are funded by an annual payment
made by the Government, with the consent of Parliament (this
consists of part of the revenue from the parafiscal charge and
from the advertising revenue) and by sundry revenue from their
own activities (Articles 61 to 64). The 1983 Finance Act set
aside FF 11 718 thousand million for the broadcasting stations
and companies already set up, some 49.5% or FF 5.8 thousand million
of i1t from the revenue from the parafiscal charge and the
remaining 50.5% or FF 5.9 thousand million from advertising

and sundry revenue. Advertising is expected to generate 61%

of the funds for TF 1,°53% of those for A 2 and 13% for FR 3.

None of the companies mentioned is profit-making in the conventional
company law sense of generating profits for shareholders, though
they all pursue commercial ajms (amongst other objectives) and
contribute to the economy (Article 5 and above). For instance
Articles 38, second paragraph, 40, second paragraph and 51, third
paragraph, expressly assign the programme companies and the

regional companies the task of producing radio and TV works and

1JournaL officiel de la République francaise, 18 September 1982, p. 2811
and 2812; Journal officiet de la Républigue frangaise, 26 April 1983,
p- 1286.

L4

05

[

koats

™



...9’1_

production company (Article 45) and the marketing company set

up by Article 58. RFP-TF 1, RFP-A 2 and RFP-f3 - the three
subsidiaries of the Régie francaise de publicité (RFP) - are
responsibte for attracting advertising and for making commercials.
51% of the capital of the RFP js held by the State, and the
remaining 49% shared by Sofirad (13.5%) and representatives of
the advertising industry, the press and consumers.

ALl these companies are limited by shares. They are governed by
company law, apart from those of its rules incompatible with

their unique structure and their public service function (Article 75).
This role and its economic impact was described earlier. Turning

to the structure of the companies, the State is the sole shareholder
in the programme companies (Article 44). The national programme
companies are the majority shareholder in the three regional
television companies founded to date (Article 533, which are
therefore subsidiaries of the national programme companies. Under
Article 45 the State has a majority holding in the production
company, with 51.68% of the registered shares; TF 1 and A 2

hold 227% each and FR 3 the other 4%. Only the State (which holds
23.33% of the shares) and private companies in which the State owns
the majority of the capital (Sofirad holds 33.33%) and the national
agencies and corporations provided for by the abovementioned Act

are entitled to hold shares “in the marketing company (Article 59).

ALL the limited companies referred to above are, therefore, public
corporations. This clearly emerges from the decrees setting them
up, which state thag the rules concerning State control over public
corporations apply. Each of the national programme companies

is run by a 12-member board consisting of two (three in the case
of FR 3) representatives of the State in its capacity as sole
shareholder, four (FR 3 : one) representatives of the High Authority,
two (FR 3 : one) representatives of the Institut national de la
communication audiovisuelle (INCA) - which, Like the TDF, is

also a public industrial/commercial corporation set up by the

Act (Article 47) - plus two members of Parliament, two staff
representatives and, in the case of FR 3, three administrators
from the steering committee (Articles 39 and 41 respectively).

ALl the abovementioned companies are funded by an annual payment
made by the Government, with the consent of Parliament (this
consists of part of the revenue from the parafiscal charge and
from the advertising revenue) and by sundry revenue from their
oun activities (Articles 61 to 64). The 1983 Finance Act set
aside FF 11 718 thousand million for the broadcasting stations
and companies already set up, some 49.5% or FF 5.8 thousand million
of it from the revenue from the parafiscal charge and the
remaining 50.5% or FF 5.9 thousand million from advertising

and sundry revenue. Advertising is expected to generate 61%

of the funds for TF 1, '53% of those for A 2 and 13% for FR 3.

None of the companies mentioned is profit-making in the conventional
company law sense of generating profits for shareholders, though
they atl pursue commercial aims (amongst other objectives) and
contribute to the economy (Article 5 and above). For instance
Articles 38, second paragraph, 40, second paragraph and 51, third
paragraph, expressly assign the programme companies and the

regional companies the task of producing radio and TV works and

1Journat officiel de la République frangaise, 18 September 1982, p. 2811
and 2812; Journal officiel de la Républigue frangaise, 26 April 1983,
p- 1286.

¢

105

[

L



_93__

buring 1984 viewers through France are to be offered a fourth
programme ("gquatriéme chaine™) on subscription. It will be
devoted to entertainment and consist primarily of films. At the
beginning of 1984 a concession agreement was concluded between
the Secretary of State responsible for communications technology
and Agence Havas SA, a company in which the French State holds a
52% share. The agreement consists of a contract and a memorandum
of conditions. The contract provides for the setting up of a
limited company under private lLaw as holder of the concession.
The company is called Canal Plus. Agence Havas SA is required
to take at Least a 35% share in the capital of Canal Plus. This
agreement amounts to a concessio to provide a public service
(concession de service public) under Article 79 of the Act of
1982. 1t has been granted for 12 years and is renewable. After
five years the functioning of the concession is to be reviewed;
the State can then re-purchase it.

Canal PlLus is not financed from licence fees or advertising
revenue (except by sponsors) but by its subscribers (télévision
payante) and from payments for the sponsorship of broadcasts
{parrainage d'émissions). By way of compensation for the lack

of revenue from licences and advertising Canal Plus has been
granted a clause in the agreement making it the most favoured
medium (clause de media le plus favorisé). Canal Plus thus
always enjoys the most favourable situation enjoyed by any of -its
future competitors as regards the conditions for using the
concession, for planning, obtaining and marketing programmes
(particularly as regards its relationship with the film industry)
and for the transmission of broadcasts (by all means, e.g. via
cable networks). <Canal Plus has to spend a guarter of its

income on obtaining films for its programmes.

s
oy
ok



_94_

H. Federal Republic of Germany

According to the decisions of the Federal Constitutional Court,

in Germany broadcasting is a public service, which means that it

must be governed by Law and that the arrangements made must satisfy
specific requirements stemming-from the Court's interpretation of the
freedom of broadcasting protected by the Basic Law.

The Lander are responsible for arrangements for broadcasting services
inside Germany. Each of the eleven Lander — acting alone or with others -
has adopted an Act or inter-State contract assigning responsibility for
broadcasting on its territory to a non-profit-making public corporation.
Some of these corporations have been assigned exclusive responsibitity,1
others not; generally the guestion of monopolies has not been
discussed. The majority of the Lander intend however to abrogate the
de jure or de facto monopoly position of these corporations and to
{Fcense private broadcasters (or suppliers of programmes) in addition
to the respective existing regional public corporation. Draft lLaws to
this effect exist so far in Baden-Wurttemberg (1982), Bavaria (1984),
Lower Saxony (1982), the Saarland (1984) and Schteswig-HoLsZein (1983).
This option was open in the Saarland between 1964 and 1981.

Few of these Acts or inter-State contracts explicitly include cable
transmissions amongst the corporations' activities. Only one

expressty Lists direct broadcasting satellites amongst the
transmission methods.®

1Section 4 of the inter-State contract of 27 August 1951 on Sudwestfunk,
as amended by the inter-State contract of 29 February 1952 between
Baden-Wirttemberg and Rheintand~Pfalz, published in the

Rheinland~Pfalz Gesetz- und Verordnungsblatt, p. 71; Section 2(2) of
the statutes of Sudwestfunk, Bundesanzeiger 1975 No 24, p. 7;

Section 1(3) of the Act of 18 June 1979 on Radio Bremen,

Gesetzblatt Bremen, p. 245.

2Section 37 of the Act of 2 December 1964 on broadcasting in the
Saarland (Gesetz Uber die Veranstaltung von Rundfunksendungen im
Saarland), as published in the Amtsblatt Saar of 1 August 1968,

p. 558; Section 38 of the inter-State contract of

20 August 1980 between Hamburg, Lower Saxony and Schleswig-Holstein
on Norddeutschen Rundfunk, as published in the Niedersachsisches
Gesetz- und Verordnungsblatt, p. 482.

3Many points are still disputed.

4Sectﬁons 38 to 46 of the Act for the Saarland, op. cit.; on
16 June 1981 the Federal Constitional Court ruled that these Sections
were contrary to the Constitution and therefore annulled them,
Entscheidungen des Bundesverfassungsgerichts, 57, 295.

Section 3(3) of the contract on Sudwestfunk, op. cit.; Section 2(2) of
the statutes of Sudwestfunk, op. c¢it.z Section 3(1) of the Act of

25 May 1954 on Westdeutscher Rundfunk, Cologne, as published in

Gesetze~ und Verordnungen Nordrhein-Westfalens, p. 151; Section 1(2)

of the Act of the Land of Bremen, op. cit.; Section 38(2) of the
NDR contract, op. cit.

6Section 38(2) of the NDR contract.

108



_95..

In all there are nine regional stations in Germany: Bayerischer
Rundfunk (BR), Hessischer Rundfunk (HR), Norddeutscher Rundfunk (NDR),
Radio Bremen (RB), Saartandischer Rundfunk (SR), Sender Freies Berlin
(SFB), Suddeutscher Rundfunk (SDR), Stdwestfunk (SWF) and
Westdeutscher Rundfunk (WDR) in Cologne. The eleven Lander have also
set up a tenth nationwide channel - Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF)
under an inter-State contract.

These broadcasting companies are neither a branch of the State
administration nor independent authorities. Instead as public
corporations they enjoy a legal status which safeguards their legal
autonomy, economic independence and freedom of programming. Each of
the stations is entitled to run its own affairs. They provide a public
service but are protected from any interference by the State. But

they are subject to limited supervision by the government of the Land
or Lander in which they operate to ensure that they abide by the relevant
legislation. The Boards which govern the stations manage and deploy
the production facilities and the revenue and expenditure, which is
separate from and independent of the budgets of the tander. The
Broadcasting Board and Administrative Board jnclude representatives of

all the leading shades of political opinion, religious and philosophical
beliefs and sectors of society.

There are three television channels. Channel One is a joint venture
run by the nine Land stations and broadcasts nationwide. It broadcasts
a mix of programmes from the individual Land stations, the selection
being coordinated by the Arbeitsgemeinschaft der offentlich-rechtlichen
Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland or ARD

(Association of public broadcasting corporations in the

Federal Republic of Germany). <Channel Two is Zweites Deutsches
Fernsehen (ZDF) and likewise broadcasts nationwide. Finally,

Channel Three broadcasts five different regional programmes, one of
which is shown in each of the six TV regions in Germany. Three of

the TV regions are served by one Land station, the other three by more
than one. Channel One also transmits ten regional programmes from the
Land stations between 1800 hours and 2000 hours. In the mornings a
single joint ARD/ZDF programme schedule is shown nationwide.

s
i
e}



_96_

Construction and operation of broadcasting stations falls into the
"telecommunications" category, for which the federal authorities are
responsible. The Deutsche Bundespost holds a monopoly on
telecommunications. However, it is authorized to entrust other
bodies with the task of constructing and operating broadcasting
stations.® As a result, Channel One is broadcast from the
broadcasting companies' own transmitters and Channels Two and

Three from the PTT's. The Bundespost receives fees for its

services and thereby contributes to the economy.

As public-service utilities, the broadcasting corporations are not
profit-earning in the conventional company law sense. None the Lless
they are expected to run their affairs along commercial or economic
Lines, to generate earnings or surplus funds to finance their own
expenditure or for cultural purposes3 and to further technical and
economict development in broadcasting.4 Radio and TV licence fees

are the main source of funds for the Land broadcasting stations

(they accounted for between 31.6% and 75.2% of their funds in 1981),
with advertising second (on between 15.9% and 29.5% in 1981) and other
revenue from, for example, revenue equalization payments between stations,
programme sales, lease of premises and plant and returns on investment
third. ZDF receives 30% of the TV Llicence fees. In 1981 these provided
53.5% of its funds, with 36% of the remainder drawn from advertising,
4.47% from sundry revenue and the final 6.1% from ZDF's reserves. In

1982 advertising generated roughly 40% of ZDF's funds and over 30% of
ARD's.

Licence fees are collected by a fee collection centre - part of a public
management company which may not act as a separate lLegal entity but is
run jointly under the administrative arrangements concluded between the
Land broadcasting companies and the ZDF. Since, as described above, the
corporations charge for all their broadcasts they are also engaged 1in

an economic activity with commercial purposes (i.e. to finance the
corporation) and make an important contribution to the economy.

Added to these tasks, for which the corporations make charges and some
of which are run on commercial lines, the broadcasting companies also
perform other important profit-making commercial functions. They are

1Section 1 of the Telecommunications Act (Gesetz Uber Fernmeldeanlagen)
of 24 January 1982, Reichsgesetzblatt I, p. 8.

Section 2 of the abovementioned Act.

See, for example, Section 15 of the Act of 10 August 1948 on Bayerischer
Rundfunk as published in the notification of 26 September 1973,

Gesetz- und Verordnungsblatt Bayern, p. 563; Section 16(3) of the

Act of the Land of Bremen; Sections 30(1) and 31(1) of the NDR
contract; Section 40(2) of the statutes of Sudwestfunk; Section 23 of
the WDR Act; Sections 23(3) and 24 of the inter-State contract of

6 June 1961 between all the Lander setting up the public corporation

"Zweites Deutsches Fernsehen" (ZIDF), Gesetz- und Verordnungsblatt
Rheintand-Pfalz, p. 179.

4See, for example, Section 10(1) of the Bavarian Act.

1i6



_9?_

entitled to conduct all business in line with their objectives and in
their field.? Amongst other things they are empowered to make their
programmes of all kinds in their own production studios, to order
programmes from third parties (and in particular from private
companies), to buy programmes, to exchange programmes with other
broadcasting companies in Germany and elsewhere and to make programmes
for other broadcasting corporations.2 They are also authorized to
found, to buy or to hold shares in profit-earning private corporations
to help them fulfil their legal obligations. They have exercised this
right on numerous occasions to help them produce, buy and market
programmes. They have also founded private limited companies capable of
acting as a separate legal entity to attract advertising and to make the
commercials and the filler programmes broadcast with them. Both the
profits earned and losses incurred by these companies as they perform
the tasks assigned in their statutes fall on the broadcasting
corporations.

Another method - as yet in its infancy - is cable transmission of TV and
radio programmes which could be picked up only by high-capacity
individual aerial systems or switched through to the cable centre by
radio or by wideband optical fibre Links. 1In 1982 the Bundespost started
to lay wideband cable networks 1in Ludwigshafen and Munich ready for the
two trials with interactive and passive cable TV and telephone services
planned under the Ludwigshafen® and Munich pilot projects on cable
communications. Rheinland-Pfalz has adopted an Act setting up a public
corporation called the "Institute for Cable Telecommunications®

(Anstalt fur Kabelkommunikation) to coordinate and monitor the trial.

It commenced transmissions on 1 January 1984. A number of private
limited companies are supplying programmes. The same applies to the
limited company responsible for the pilot project on cable communications
in Munich (Munchner Pilot-Gesellschaft flir Kabel-Kommunikation mit
beschrankter Haftung), which has been transmitting since 1 April 1984

and whose shareholders include a consortium of newspaper and magazine
publishers, film-makers, Bayerischer Rundfunk, IZDF, the City of Munich
and the State of Bavaria. Two other cable trials are in preparation -
one in Berlin, the other in Dortmund.>

1Expressty provided for in Section 1(2) of the statutes of Slddeutscher
Rundfunk, Stuttgart, as annexed to the Baden~Wurttemberg Broadcasting
Act (Rundfunkgesetz) of 21 November 1950, published in the
Regierungsblatt Wurttemberg-Baden, p. 1.

2Expressty provided for in Section 22(2) of the ZDF contract; Section 18(3)
subparagraph 6 of the NDR contract.

3Expressty provided for in Section 22(a) of the WDR contract; Section 13(2)(a)
of the Bremen Act; Sections 29(7) and 34 of the NDR contract.

éRheinLand—PfaLz Act of 4 December 1980 on trials with a wideband cable
network (Landesgesetz Uber einen Versuch mit Breitbandkabel), Gesetz~ und
Verordnungsblatt Rheinland Pfalz, p. 229.

SNorth Rhine~Westphalia Act of 14 December 1983 on the implementation of
a pilot project with wideband cable (Gesetz Uber die burchfuhrung eines
Modellversuchs mit Breitbandkabel). Media Perspektiven 1983, 886.

1ii



_98_

I. Egnmark

In Denmark, Danmarks Radio enjoys a monopoly by virtue of an
Act of Parliament: "Danmarks Radio has the sole right to broa?cast
sound radio and television programmes for the general public."

"Danmarks Radio shall broadcast radio and television programmes
covering news, information, entertainment and culture for the public

at large" (Section 7). Advertising is not expressly forbidden, but is
not in fact broadcast.

Responsibility for the installation and operation of transmitters to
broadcast programmes by Danmarks Radio Lies with the post and
telecommunications authority (Section 4).

Danmarks Radio (DR) was established under an earlier Act and is thus

a public institution, being "an indﬁpendent public corporation"
(Section 6) with tegal personality.

It is administered by a Radio Council (radiorfd, Section 6), which
comprises about twenty-four members: two are appointed by the
Minister for Cultural Affairs, one by the Minister for Public Works,
two by the permanent staff of Danmarks Radio, twelve by Parliament to
represent viewers and listeners, and one by each of the parties
represented on the Finance Committee of Parliament (Section 8(1)).
The Minister for Cultural Affairs appoints the Chairman and his
Deputy from among the members (Section 8(4)).

The Radio Council 1is responsible for Danmarks Radio and must ensure

that the provisions of the Broadcasting Act concerning the

institution’s activities are respected (Item 1 of Section 9(1)). It

sets out general guidelines for the institution's activity within the
framework taid down by the Act (Item 2 of Section 9(1)) and has the

final decision on programmes (Section 9(2)). ‘Its decisions as regards
complaints about programmes can be challenged by an appeal to a three-man
Radio Adjudication Commission appointed by the Minister for Cultural Affairs
(Sections 16 and 17), which can order Danmarks Radio to make corrections
(Section 18). The Radio Council also draws up the budget (Section 9(3))
and recommends the establishment chart to the Minister for Cultural Affairs
(Section 9(5)). It also sets up a Programme Committee and an
Administrative Committee (Section 10). The day-to-day management of DR

is in the hands of a Director-General, who is appointed by the

Minister for Cultural Affairs on the recommendation of the Radio Council
(Section 13).

Section 1 of the Radio and Television Broadcasting Act (1973)

(Lov nr 421 af 15 Juni 1973, om radio- og fjernsynsvirksomhed),
Karnov's lovsamling, p. 3143.

2Th1's is implied by Section 23(1), under which DR is liable for certain
damages.

SN
brel
D



_99_

Danmarks Radio carries out all activities necessary for the performance
of its task. It broadcasts television programmes on a single channel;
it produces programmes of all kinds; it gathers news and information;
it enters into contracts with other parties; it maintains buildings,
studios, an orchestra and choir, and eight regional offices. It isthus
engaged in a number of economic or economically significant activities.
As well as being a legal entity, Danmarks Radio is an economic unit, a
business enterprise involved in economic Life as both a supplier and
consumer of services. However, being a public institution, it has the
character of a publicly owned enterprise.

Its activities are largely financed (89%) from radio and television
licence fees (see Section 6). The amount of the fees is fixed by the
Minister for Cultural Affairs on a recommendation from the

Radio Council, after approval by the Finance Committee of Parliament
(Section 14(1)). The fees are collected by Danmarks Radio and paid into
a special fund (the Broadcasting Fund) which is managed by the

Radio Council (Section 14(2)). It is not a profit-making enterprise,
but it does charge for its services.

Danmarks Radio also has the right to distribute radio and television
programmes via cable (Section 2(1)). However, the Broadcasting Act does
not exclude other parties unqer public or private lLaw from these
activities on a trial basis. Under the Act the Minister for Public
Works (Transport and Communications) has the power to adopt rules

on the installation and operation of communal aerials and other cable
networks for the distribution of radio and television programmes to
private homes, to require that a licence be obtained for this purpose
from the post and telecommunications authority, to fix the licence

fees for the installation of such systems and to grant technical
approval.

Over 10 000 private associations (mainly home owners) and public bodies
(especially municipalities) hold a licence to install and operate
communal aerials and other local cable networks. These cable
associations may relay only programmes broadcast by Danmarks Radio

or by foreign stations.3 Programmes must be carried without any

changes - i.e. including advertising in the case of foreign broadcasts -
and must be relayed simultaneously with the original broadcast.# The
associations are financed from contributions by their members.

The Minister for Cultural Affairs may authorze "participatory" Llocal
cable television on a trial basis5 and has done so in a number of cases.

1Section 2(2) as amended by the Act of 27 May 1981.
2Section 5 as amended by the 1981 Act.

3Section 3{1). Section 3 allows for special licences, and this
option has been used frequently.

“Section 3(2).
SSection 1(2) as amended by the 1981 Act.

[V
e
P



- 100 -

On 7 February 1984 the Minister for Cultural Affairs dintroduced into
the Folketing a bill to amend the Radio and Television Broadcasting Act
(abrogation of the monopoly of Danmarks Radio for the transmission of
television programmes, distribution of radio and television programmes
by means of community aerials, etc.).

. The explanatory memorandum to the bill states: "The main purpose of
the bill is to provide the legal basis for an abrogation of the
exclusive right of Danmarks Radio to transmit television programmes
and at the same time to create the legal basis on which other
undertakings can carry on television broadcasting independent Ly
Danmarks Radio. ~ The bill also contains provisions for creating the
Legal basis for increased access to the retransmission of foreigg radio
and television programmes by means of Danish community aerijals.™
This refers to the further transmission by microwave Link or cable of
those foreign programmes which for geographical reasons cannot be
received by individual equipment. It includes also those foreign

programmes received by the Post Office by means of telecommunications
satellities.

1Lovforstag No L 42, Folketinget 1983-84 (2. samling) Blad no 43.°
2Loc. cit. p. 3.

3Loc. cit. p. 8.



- 101 -

K. Greece

By contrast with Article 14 of the Greek Constitution of 1975, which
guarantees the freedom of the press, Article 15 places

broadcasting (radio and television, including cable transmission)
"under the immediate control of the State™. The aim is to provide
"the objective transmission, on equal terms, of information and news
reports as well as works of literature and art; the qualitative level
of programmes shall be assured in consideration of their social mission
and the cultural development of the country”™. The State's
responsibility does not cover the actual broadcasting itself, but only
its supervision; it is therefore for Parliament to decide what form
broadcasting should take, in other words whether it should be carried
out by one or more public and/or private organizations.

Two bodies have been established by law: ELliniki Radiophonia 1
Tileorassis (ERT - Greek Radio and Television) was set up in 1975
and ELLiniki Radiophonia Tileorassis (ERT 2) in 19822 - at which time
ERT was renamed ERT 1.3 They each operate one television channel.

ERT 2 is the universal successor of YENED (Information Service of the
Greek Armed Forces).

Article 4(1) of the 1975 Act stipulates that "no legal or natural
person other than ERT and YENED, as long as YENED and ERT have not
been merged, has the right to broadcast sound and images of any kind
by way of radio and television transmissions®. The merger was due to
be enacted in 1978 "provided the necessary economic, technical and
organizational prerequisites were satisfied” (Article 4(4)). As a
first stage, YENED was transformed to ERT 2 in 1982 (Article 15(1)(1)
of the Act of 1982).

The monopoly (or duopoly) granted to ERT 1 and 2 under the Act also
covers wireless and cable transmission of programmes. No other persons
have a right toc claim broadcasting time or to produce programmes.
Programme production is the responsibility of the two organizations
themselves or must be carried out on their instructions and under

their supervision. Recently a number of private companies have been
awarded contracts to produce programmes.

1Act No 230/1975 of 3 December 1975 concerning the establishment of the
"Greek Radio and Television Company", Government Gazette, I, p. 272.

2Chapter C of Act No 1288/1982 of 1 October 1982 concerning the
responsibilities of the Ministry attached to the Prime Minister’s
0ffice and of YENED and other provisions, Government Gazette, I, p. 120

Skirst sentence of Section 15(1)(2) of Act No 1288/1982.
“Section 15(1) of Act No 1288/1982.

fematy
| Y
ST



- 102 -

ERT 1 is a "public corporation * (Article 2(2) of the 1975 Act)
whose aims are to organize, operate and develop broadcasting
(Article 1(1)). 1t is not, therefore, a commercial enterprise.

Its legal form is that of a joint stock company (Section 2(13). Its
capital is owned by the State which holds the single registered
share. ERT 1 enjoys "complete economic and administrative
independence and operates in the public interest along private
sector Lines under State supervision™ (Section 2(1)). 1Its accounts
are thus not subject to scrutiny by the Court of Auditors and it is
governed by company law, except where the provisions are incompatible
with its status as a public enterprise (Section 2(2)). The 1975 Act
provides for articles of association to be drawn up for ERT 1, with
approval to be granted by the President of the Republic by way of
decree (Article 2(3)), but this has not yet happened.

ERT 1 may undertake any activity necessary for or conducive to the
achievement of its given objectives. In particular it may engage staff,
install and operate transmission facilities and studios, produce

and transmit programmes of all kinds, including television films, enter
into contracts (e.g. for the transmission of cinema films), found
subsidiaries, acquire and sell property rights and publish a radio

and television magazine.

The corporation is supervized by the Press and Information Secretariat,
a Department of the Ministry attached to the Prime Minister's Office
(Section 2(&)). The Minister can ‘intervene in the affairs of ERT 1

in three cases: he may, if he considers it necessary, order a review
of management by way of a presidential order (Section 5(1)(a)); he has
the right to call for any information he may reguire about its
operations and activities (Section 5(1)X(b)); 1in very exceptional
circumstances he may issue written instructions that a transmission
should be cancelled in part or in full (Section 5(1)(c)). ERT 1 is
also obliged under the Act to transmit Government announcements

upon request (Section 5(2)).

ERT 1 is managed by a Board of Directors (Sections 10 and 11). The
Board has seven members, who are appointed for three years by the
Cabinet from among respected personalities able to be of service

to the corporation. Except where otherwise laid down by law, the
Board has the same duties as in any other limited company. In
particular it decides on the production and planning of programmes,
which must be “"democratic in spirit, of a high cultural standard,
humanistic and objective® and which must "reflect the current
situation in Greece™ (Section 3(1)). The Board regularly draws up a
development plan for ERT 1, which it submits to the Minister attached
to the Prime Minister's Office for his approval, and informs the
General Assembly (Section 11(4)). Day-to-day management is in the hands
of a Director-General (Section 12(3)), who is appointed for three

years by the Board of Directors and whose contract is approved by the
Minister (Section 12(4)).

1:6



- 103 -

The General Assembly consists of 20 members (Section 13{(1)): the
Director of the Bank of Greece (Chairman); the President of the
Academy of Athens; the Rectors of the universities of Athens and
Thessaloniki and the Technical University; the President of the
Council of State; six members (who may not be members of

Parliament) appointed by the. President of Parliament on a proposal of
the Prime Minister and the Leader of the Opposition (three each);

the General Secretaries of the Ministries of Economic Affairs,

Foreign Affairs, Finance, Culture and Science, Education and Religion,
and Transport and of the Ministry attached to the Prime Minister's
0ffice and the Director of the Information Service of the Armed Forces.

The responsibilities of the General Assembly (Article 14) include:
approval of the annual statement of accounts; granting a discharge

to the Board of Directors in accordance with the Company Act; the
appointment of the auditors and approval of their annual report;
delivering an opinion on the removal of a member of the

Board of Directors from office or on the advisability of taking up

a loan not covered by the corporation’s own revenue or on any other
question put to it by the Minister of the Presidency of the Government.
The General Assembly also states its views on the enterprise's policy,
programmes and results and sets them out in a report to the Government.

ERT 1 is financed from two main sources (Section 8): a broadcasting
fee and revenue from advertising. The fee is payable by every natural
person who resides in Greece and by every legal person carrying out an
activity in the country. The rate is fixed by the Council of Ministers
and the fee is collected by the Public Electricity Authority. It is a
flat-rate charge, determined according to the amount of the fee-payer’s
electricity bill, irrespective of whether he owns a radio and/or
television set. The other main source of revenue comes from the
transmission of advertising. If necessary, ERT 1 may also be granted
funds from the national budget. Thus, although it is a non-profit
making body, ERT 1 charges for its services.

Revenue from fees in 1982 amounted to DR 2 154 million, while
advertising yielded DR 617 706 000 - 22.3% of the combined total.
Sales of the radio and television magazine published by ERT 1
brought in a further DR 97 million.

The Second Greek Radio and Television organization (ERT 2) is

"an independent public body under the Ministry of the Presidency of
the Government™ (Section 15(1)(1) of the 1982 Act). It is managed by
a five-member board appointed by the Minister of the Presidency
(Section 15(2)). The organization and the operation of ERT 2, the
tasks and responsibilities of its constituent bodies, and staff
matters are decided by the Minister of the Presidency (Section 15(5)).

The legal status of ERT 2 can be altered on a proposal from the
Minister of the Presidency by order of the President of the Republic.
The same applies to its objectives, tasks, organization, its staff
breakdown and other aspects of its operation (Section 15(6)).



- 104 -

By means of a Presidential order on a proposal from the Minister of the
Presidency rules can also be laid down for the establishment of a unit
for the processing and production of any object, item, or service in
connection with broadcasting. Responsibility for such production is to
be entrusted to a publicly owned enterprise - either already existing or
still to be established - under private law (Section 20(1)).

ERT 2 is financed in the same way as YENED used to be, j.e. from the
national budget and from advertising revenue. In 1982 the latter was

somewhat higher than for ERT 1. Thus ERT 2 also charges for its
services.,

The monopoly granted to ERT 1 and 2 under the Act also covers the
rediffusion of radio and television broadcasts via cable. However,

no specific provisions exist and no cable networks have yet been
established in Greece.

1:8



